Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 


Po artykule o niewielkim Citroenie Nemo ( test - Citroen Nemo 1.4 HDi 70KM Van ) przyszła pora na coś większego. Dziś zaprezentuję również typowego dostawczaka, lecz na bazie większego modelu Berlingo.

Opis

Sympatyczny dostawczak
Citroen Berlingo Furgon jest typowym blaszakiem, lecz o całkiem sympatycznej stylistyce. Szczególnie jest to zauważalne z przodu, gdzie charakterystycznym elementem jest duży zderzak z wielkim logiem francuskiej marki. Bok ukazuje nam, że mamy do czynienia z autem dostawczym bez przeszklonej, niemalże kwadratowej części ładunkowej. Z tyłu widzimy skrzydlate drzwi, dzięki którym w bardzo prosty sposób możemy dostać się do sporej przestrzeni ładunkowej.

Mały ciężarowiec
Wnętrze testowanego Berlingo oferuje trzy miejsca. Jednak wygodnie podróżować mogą dwie dorosłe osoby. We trójkę owszem można się przemieszczać, ale tylko na bardzo krótkich dystansach, bo trzeci pasażer będzie przeszkadzać w zmianie biegów przy tak mocno wysuniętym lewarku usytuowanym na desce rozdzielczej. Siedzenia są wygodne choć nie posiadają dobrego trzymania bocznego. Miejsca na nogi oraz nad głowami jest dużo, nawet dla wysokich pasażerów.
Deska rozdzielcza jest identyczna, jak w wersji osobowej. Składa się z wyświetlacza obsługującego radio oraz komputera pokładowego. Poniżej zamontowano radio CD/MP3 oraz pokrętła obsługujące manualną klimatyzację. Zegary są czytelne i przejrzyste niezależnie od pory dnia.
Plastiki oraz materiały, z których wykonano wnętrze są bardzo dobrze dobrane, bo są miłe w dotyku, a oprócz tego łatwe w utrzymaniu w czystości.
Wnętrze auta to także przestrzeń ładunkowa. Jej objętość wynosi 3,7 m3, a wymiary to 180x138x110cm (długość/szerokość/wysokość). Dostęp do niej jest bardzo prosty dzięki dwuskrzydłowym, tylnym drzwiom oraz tym odsuwanym z prawej strony auta. Dzięki sporej ładowności, możemy przewozić prawie 900 kilogramów.

W sam raz
Prezentowany Citroen Berlingo w wersji Furgon, wyposażony jest w wysokoprężną jednostkę napędową 1,6 HDI o mocy 90KM. Jednostka ta pozwala na przyśpieszenie do pierwszych 100km/h w 14,3 sekundy i maksymalne rozpędzenie ważącego "na pusto" 1476 kg dostawczaka do 160km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą pięciobiegowej, manualnej skrzyni biegów, która pracuje bardzo precyzyjnie i jest idealnie dobrana do możliwości silnika. Dzięki temu i sporemu momentowi obrotowemu (215 Nm) silnik charakteryzuje się niezłą elastycznością, dostępną już od najniższych obrotów.
Układ kierowniczy jest pomocny w każdych warunkach, bo mamy do czynienia z samochodem dostawczym o nie przeszklonym wnętrzu, a to utrudnia parkowanie do tyłu.
Zawieszenie w testowanej wersji jest wzmocnione, szczególnie z tyłu. Spowodowane jest to faktem częstego korzystania z przestrzeni ładunkowej. Niezależnie od faktu, czy podróżujemy z ładunkiem, czy bez niego samochód prowadzi się bardzo pewnie i trudno jest go wyprowadzić z równowagi.
Wielkim atutem testowanego silnika jest niesamowita oszczędność. I nie są to suche fakty, a sprawdzone podczas jazd testowych wyniki. W mieście spalanie oscyluje w graniach 7,7-8,0 litra oleju napędowego. Na trasie jest jeszcze lepiej i zużycie spada do 5,5 litra, zaś średnie spalanie podczas jazd testowych nie przekroczyło 6,5 litra na każde sto kilometrów. Dzięki takiemu wynikowi na jednym baku możemy przejechać około 900 kilometrów.

Dla średnich firm
Berlingo Furgon jest idealną propozycją dla średnich firm potrzebujących zwinnego, ale pojemnego samochodu dostawczego, a co najważniejsze, aby stać się posiadaczem tego typu auta, nie musimy dysponować dużą ilością gotówki. Za wersję podstawową zapłacimy 67 588 zł. Jednak z dodatkowym wyposażeniem koszt wzrasta o 7625 złotych, ale i tak warto zastanowić się nad zakupem tego samochodu.

Plusy
+ Spora przestrzeń ładunkowa
+ Niesamowicie oszczędny silnik
+ Dynamiczna jednostka napędowa
+ Jakość wykonania

Minusy
- Środkowy fotel ograniczający manewrowanie dla kierowcy

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1560 ccm Common Rail (turbodiesel)
Moc: 90 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 215 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 14,3 sek.
Vmaks: 160 km/h
Zużycie paliwa: 7,0/5,0/5,7 [7,7/5,5/6,5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 923 kilometrów
Wymiary: 4628/1810/1805 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1476 kg
Ładowność: 898 kg
Pojemność bagażnika: b.d./[b.d.] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/4
Wymiary przestrzeni ładunkowej: 1800/1380/1100 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Objętość: 3.7 m3
Szerokość między nadkolami: 1230 (w milimetrach)
Wysokość otworu załadunkowego: 1148 (w milimetrach)

Wyposażenie: wersja Pack

dodatkowe wyposażenie:
klimatyzacja manualna + szyba przednia atermiczna
(+ 4 392 zł), poduszka powietrzna pasażera (+ 976 zł), radio CD MP3 z dwoma głośnikami, sterowaniem z kolumny kierownicy i komputerem pokładowym
(+ 1 708 zł), reflektory przeciwmgłowe (+ 549 zł)

Cena: 67 588 zł [wersja Pack] 75 213 zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej