Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Škoda systematycznie kilkanaście lat temu do swojej oferty wprowadziła, na początku limitową serię, Fabii II sygnowaną logiem Monte Carlo. Było to z Z okazji 110. rocznicy obecności czeskiej Škody w sportach samochodowych, marka ta wprowadziła do swojej oferty Fabię II w limitowanej serii Monte Carlo. Zainteresowanie tak przygotowanym modelem było jednak na tyle duże, że czeski producent poszedł za ciosem i systematycznie rozszerza ofertę modeli odwołujących się do najbardziej znanego rajdu świata. Obecnie wybierać możemy spośród Citigo, Yeti, Fabii III i Rapida Spaceback. Temu ostatniemu modelowi mieliśmy okazję się dokładniej przyjrzeć. Oto garść naszych wrażeń.


Opis

Zmiany w stylistyce
Wersja Monte Carlo charakteryzuje się głównie zmianami w stylistyce zewnętrznej. Detale w postaci polakierowanego na czarno dachu, również czarnych felg aluminiowych oraz kilku wstawek plastikowych np. na dole przedniego i tylnego zderzaka dodają autu nieco drapieżności i przy odrobinie wyobraźni mogą kojarzyć się z malowaniem aut rajdowych. Poza tym nadwozie pozostało bez zmian – Rapid nadal jest 5-drzwiowym hatchbackiem o bardzo ciekawie poprowadzonej linii bocznej i mocno zaokrąglonym tyłem.

 

    

Wnętrze bez większych zmian
Również we wnętrzu Spacebacka zmian dokonano niewiele. Najbardziej w oczy rzucają się przednie fotele – wyprofilowane na wzór rajdowych „kubełków” i wyposażone w zintegrowane zagłówki. Jak ulał pasuje do nich wzór zastosowanej tapicerki. Jest ona trójkolorowa i świetnie podkreśla charakteru tego modelu.

 



Ilość miejsca zarówno na przednich i tylnych miejscach jest w zupełności wystarczająca, aby wygodnie można było podróżować w czwórkę dorosłych osób. Kwestia bagaży tylu pasażerów również jest przemyślana, bez problemu zmieszczą oni cztery walizki. Zawdzięczamy to 413-litrowemu bagażnikowi.

Zegary są rozdzielone wyświetlaczem komputera pokładowego. Centralnie umieszczone radio zintegrowane jest z 7-calowym, dotykowym wyświetlaczem. Niżej znajduje się panel jednostrefowej, automatycznej klimatyzacji, otoczony licznymi przyciskami. Tak jak w innych modelach marki, tak i tutaj obsługa poszczególnych układów nie nastręcza żadnych trudności.

Żwawy silnik
110-konny silnik o pojemności 1,2 jest wyposażony w turbinę i obiecuje kierowcy niezłe osiągi. Pierwsze 100 km/h osiągamy po 9,7 sekundy. Natomiast prędkość maksymalna wynosi 198 km/h. Warto podkreślić, że wrażenia z jazdy tym niby "sportowym" autem są jeszcze lepsze, niż to wygląda na papierze.

 



Napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Przełożenia dobrano odpowiednio do możliwości silnika, dzięki czemu można dobrze wykorzystać 175 Nm momentu obrotowego. Umiejętny dobór przełożenia pozwala uzyskać dobre przyspieszenia, nawet przy całkiem wysokich prędkościach.

Zawieszenie zestrojono tak, aby było kompromisem pomiędzy komfortem, a bezpieczeństwem. Podróżując Rapidem Spaceback Monte Carlo jesteśmy pewni bezpiecznego prowadzenia auta, które na pewno nas nie zaskoczy niczym niespodziewanym.

Spalanie na dobrym poziomie
Podczas tygodniowego testu spalanie oscylowało w trybie mieszanym na poziomie 6,5 litra na każde 100 kilometrów. Przy mojej ciężkiej nodze wynik trzeba uznać za bardzo dobry!

Podsumowując:     
Czy warto zainteresować się Škodą Rapid w odmianie Monte Carlo? Myślę, że tak, ponieważ odmiana ta jeszcze bardziej uatrakcyjnia wygląd auta. Nadaje bardziej zadziornego i sportowego charakteru, który na pewno przypadanie do gustu fanom sportów motorowych. Szkoda tylko, że tak dobrze wyposażona odmiana, jak prezentowany dziś egzemplarz, to wydatek rzędu 85 tysięcy złotych. Dla wielu Polaków jest to już na pewno sporym wydatkiem. Tym bardziej, że silnik ze sportem niewiele ma wspólnego.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 1197 ccm
Moc: 110 KM przy 4600 obr./min
Moment obr.: 175 Nm przy 1400-4000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,7 s
Vmaks: 198 km/h
Zużycie paliwa: 6,2/4,2/4,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 6,5 l (cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 846 kilometrów
Wymiary: 4304/1706/1459 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1105 kg
Ładowność: 535 kg
Pojemność bagażnika: 413 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 111 g/km
Opony: 215/45R16
Wersja wyposażeniowa: Monte Carlo
Cena wersji podstawowej: 77 500 PLN
Cena wersji testowanej: około 85 000 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Fot. Artur Ławnik

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej