Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Po raz kolejny już w naszej redakcji zawitała bardzo sympatyczna miejska Skoda, czyli model Citigo. Jeden z „trojaczków VAG”, czyli rodzeństwa złożonego jeszcze z VW up! i Seata Mii. W nasze ręce trafiła najmocniejsza odmiana 75-konna, z manualną skrzynią biegów.


Opis

Atrakcyjny wygląd

Gdy patrzymy na Citigo od przodu, w oczy rzuca się przede wszystkim niewielkich rozmiarów atrapa silnika, która rozdziela zaokrąglone lampy ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej. Z boku uwagę zwracają czarne, 15-calowe alufelgi, krótka maska silnika, prostokątna przestrzeń pasażerska oraz biały kolor nadwozia. Tył charakteryzuje się dużych rozmiarów zderzakiem i prostokątnymi światłami znajdującymi się pod szybą.         

Dla czwórki osób

Wnętrze auta oferuje ilość miejsca wystarczającą dla czwórki pasażerów. Z tyłu mamy całkiem komfortową, dwuosobową kanapę. Również dwie osoby zajmą miejsca z przodu, gdzie znajdą dwa  fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Warto dodać, że są one wygodne nawet na dalekich trasach. Dodatkowym atutem są obszerne siedziska, które zapewnią wystarczającą ilość miejsca dla naszego ciała.

Bagażnik, na przekór wyglądowi zewnętrznemu, jest dość dużej pojemności – oferuje 251 litrów. Jego wadą jest bardzo wysoki próg załadunkowy, który będzie  przeszkadzać w załadunku cięższych walizek.

Zegary składają się z trzech analogowych wskaźników. Centralnie znajduje się sporych rozmiarów prędkościomierz wraz z niedużym wyświetlaczem komputera pokładowego. Prędkościomierz jest czytelny i odczyt jego danych na pewno nikomu nie sprawi kłopotów. Trochę gorzej jest z miniaturowymi wskaźnikami, do których czytelności można mieć wiele uwag. Odczytanie ich wartości wymaga zbyt dużego skupienia, które odbywa się kosztem kontroli tego, co się dzieje na drodze.

Konsola środkowa to centralnie umieszczone trzy pokrętła obsługujące manualną klimatyzacje, która otoczona jest kilkoma przyciskami. Pod całym panelem sterującym klimatyzacją znajdują się radioodtwarzacz.

Całkiem żwawy silniczek

Skoda Citigo dostępna jest tylko z jednym silnikiem. Oferuje on pojemność 1,0 litra i dwa poziomy mocy: 60 i 75 KM. Jak już wspomniałem na początku, dziś testowane auto to odmiana mocniejsza.

Przyśpieszenie do pierwszych 100 km/h zajmuje 13,2 sekundy, a maksymalnie małe Citigo możemy rozpędzić do 171 km/h.

Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą manualnej, pięciobiegowej skrzyni biegów, którą zestopniowano krótko. Przez to kierowca jest zmuszony do częstej zmiany przełożeń.

Elastyczność zapewnia wartość momentu obrotowego, który wynosi 95 Nm i dostępny jest w zakresie 3000-4300 obr./min. Połączenie z krótką skrzynią powoduje żwawe reakcje na wciskanie pedału gazu i sprawne wyprzedzanie innych aut. Naprawdę można zostać mile zaskoczonym! Oczywiście pozytywnie

Zawieszenie Skody Citigo nastawione jest na komfortowe resorowanie nierówności. Skoda pewnie trzyma się drogi, choć trzeba pamiętać o niewielkiej wadze, która może czasem spowodować nerwową sytuację przy bocznym wietrze.

Standardem w tej klasie staje się system awaryjnego hamowania przed przeszkodą, który naprawdę rewelacyjnie działa! Choć lepiej go zbyt często nie używać. Zasada jest dziecinnie prosta. Kiedy "zagapimy się", a system kamer wykryje zbyt szybkie zbliżanie się do przeszkody przed autem, automatycznie uruchomi hamulce powodując zatrzymanie samochodu przed przeszkodą.

Jedno z aut, które bym kupił!

Im częściej obcuję osobiście z tym autem, tym bardziej jestem przekonany, że kiedyś znajdzie na moim podwórku prywatny model tej Skody. Auto jest naprawdę bardzo sympatyczne i przyjemne w codziennym użytkowaniu, nawet gdy przyjdzie nam wybrać się w dalszą podróż w komplecie pasażerów. Krótko mówiąc, Citigo to samochód godny polecenia, nawet jako jedyny w rodzinie.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: 3-cylindrowy, benzynowy
Pojemność silnika: 999 ccm
Moc: 75 KM przy 5000-6000 obr./min
Moment obr.: 95 Nm przy 3000-4300 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 13,2 s
Vmaks: 171 km/h
Zużycie paliwa: 5,6/3,9/4,5 (5,7/3,8/4,7 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 35 litrów
Teoretyczny zasięg: 744 kilometrów
Wymiary: 3563/1641/1478 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 854 kg
Ładowność: 436 kg
Pojemność bagażnika: 251/(951) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/4
Emisja CO2 : 105 g/km
Opony: 185/55R15
Wersja wyposażeniowa: Elegance
Cena wersji podstawowej: 42 190 PLN
Cena wersji testowanej: 48 219 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria


Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej