Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że uterenowione „kombiaki” łatwego życia nie mają. W klasie rodzinnych kompaktów do tej pory nie było zbyt dużego wyboru samochodów z napędem na obie osie, z licznymi dodatkami dającymi charakter SUV’a. Przez wiele lat do wyboru była między innymi Škoda Octavia w odmianie Scout. W tym roku pojawił się rodzimy konkurent w postaci VW Golfa Alltrack. I właśnie te dwa modele postanowiłem ze sobą zestawić i porównać. Jakie różnice pomiędzy nimi zaplanowali inżynierowie koncernu VW?

Opis

Podwyższone nadwozie i mnóstwo plastikowych wstawek
Oba auta zostały bardzo podobnie wystylizowane. Do dobrze znanych sylwetek „dorzucono” sporo plastikowych dodatków. W obu przypadkach minimalnie przeprojektowano przednie i tylne zderzaki, a dookoła nadwozia zamontowano plastikowe nakładki mające nadać „terenowy” charakter. Dzięki takiemu zabiegowi auta nabrały groźnego i bardziej agresywnego wyglądu, który nie tylko wzbudza zainteresowanie, ale i lekki respekt wśród innych użytkowników dróg.

 

 



Wnętrza bez zmian
Niestety, obaj producenci zapomnieli o wprowadzeniu jakichkolwiek zmian we wnętrzach aut, porównując do standardowych odmian. A przecież Škoda już w pierwszej generacji Scouta (okolice 2008 roku) odważnie umieściła bardzo ciekawie wyglądającą rączkę zamontowaną naprzeciw fotela pasażera. Niby był to gadżet, trudno nawet było sobie wyobrazić jakieś jego praktyczne zastosowanie. Ale przede wszystkim był to element wyróżniający Scouta od innych Octavii. Dziś po takich akcentach nie ma śladu i niezorientowany kierowca nie będzie miał zielonego pojęcia o tym, że prowadzi specjalne wersje obu aut. Przynajmniej dopóki nie opuści pojazdu.

 



Niezależnie do którego auta wsiądziemy, do dyspozycji posiadać będziemy teoretycznie pięć miejsc. W praktyce przez mocno wyprofilowane tylne kanapy wygodnie i komfortowo podróżować z tyłu mogą jedynie dwie dorosłe osoby. Miejsca na nogi jak i nad głowami minimalnie więcej jest w Octavii, ale wiążę się to z faktem, że Škoda jest dłuższa i szersza od swojego konkurenta. Podobnie wygląda sytuacja z bagażnikami, których pojemności są bardzo podobne i wynoszą odpowiednio 610 (Škoda) i 605 (Volkswagen) litrów. Dostęp do bagażników w obu autach jest bardzo dobry poprzez wysoko unoszoną klapę bagażnika i niski próg załadunkowy.

 



Przyjrzyjmy się teraz deskom rozdzielczym, które – jak to w rodzinie – są niemal identyczne. Pośrodku znajdziemy 7-calowy, dotykowy ekran, który nie tylko obsługuje multimedia, ale również inne funkcje i podzespoły mniej lub bardziej potrzebne w czasie jazdy. Niżej zamieszczono panel do obsługi dwustrefowej klimatyzacji. Jest prosty i intuicyjny w obsłudze. Wokół lewarka automatycznej skrzyni biegów umieszczono kilka najpotrzebniejszych przycisków, choćby od systemu regulacji trybu pracy zawieszenia.

Na zasługę zasługują materiały, jakie zostały użyte zarówno w Octavii i Golfie. Są nie tylko bardzo dobrej jakości, ale również miłe w dotyku i bardzo dobrze spasowane. Jedyny mankament, jaki można im zarzucić, to ciemnoszary kolor. Zbyt ciemne tonacje kolorów są wprawdzie praktyczne na co dzień, ale niestety mało estetyczne i ponure.

Takie same
Pod maską obu samochodów znajdziemy identyczne jednostki napędowe. To dobrze znana, dwulitrowajednostka wysokoprężna o mocy 184 KM. Spora moc wspomagana jest dużym momentem obrotowym, wynoszącym 380 Nm. Takie parametry zapewniają całkiem przyzwoite osiągi. Mimo różnicy w masie własnej producenci zapewniają, że Octavia i Golf pierwsze 100 km/h osiągają w te same 7,8 sekundy. Prędkości maksymalne również są równe i wynoszą około 220 km/h.

Zarówno Scout jak i Alltrack wyposażone są w 6-biegowe, automatyczne skrzynie biegów DSG. Dwusprzegłowe automaty sprawują się więcej niż dobrze. Ich praca jest po prostu perfekcyjna, a zmiana poszczególnych biegów na tyle szybka, że czasem trudno się zorientować kiedy ona nastąpiła! Brawo dla konstruktorów.

 



Elastyczność stoi również na wysokim poziomie, a w pełnym jej wykorzystaniu pomaga napęd na wszystkie koła. Owszem, nie jest to prawdziwe, stałe AWD. Moment obrotowy jest elektronicznie rozdzielany na cztery koła przy pomocy sprzęgła Haldex 5. generacji. Jak pokazują Octavie Scout w służbie polskiego TOPR, jest to bardzo dobre rozwiązanie, spisujące się nie tylko na drogach, ale również poza asfaltem, a nawet w prawdziwych górach, gdzie liczy się niezawodność i szybkość działania.

Zawieszenia są w stosunku do normalnych odmian tych modeli minimalnie wyższe (około 15 mm), dzięki czemu niestraszne są większe nierówności i wyższe krawężniki. Mimo to uważać i tak warto – szkoda pięknych alufelg, w jakie wyposażono testowe egzemplarze. Nastawiono się głównie na miękkość i komfort podróżowania, trochę mniej na sztywność i właściwości trakcyjne. Jest to racjonalnym rozwiązaniem, szczególnie gdy zjedziemy z utwardzonej drogi, na przykład do lasu. Wtedy na pewno docenimy miękkie nastawy aut.

Oszczędnie nie jest
Nie ma co ukrywać, przedstawiane dziś auta do oszczędnych na pewno nie będą należeć. Po pierwsze do „nakarmienia” jest spore stado koni mechanicznych, a po drugie napęd na cztery koła też powoduje większe zużycie paliwa. I tak podczas tygodniowych testów Škoda Octavia Scout średnio spalała 6,9 litra oleju napędowego, a Volkswagen Golf Alltrack 7,8 litra na każde 100 kilometrów.

Podsumowując:
Jeśli ktoś nie lubi lub znudziły się SUV’y, ale nie chce lub nie może zrezygnować z napędu na obie osie, powinien zastanowić się nad przedstawioną dziś przez ze mnie alternatywą w postaci uterenowionych kompaktowych „kombiaków”. Mimo mniejszych nadwozi są nie mniej uniwersalnymi autami. Zapewniają również wysoki komfort podróżowania, a ich olbrzymie bagażniki zabiorą wszystkie bardziej i mniej potrzebne bagaże.

Dane techniczne

Dane techniczne: Škoda Octavia Scout // Volkswagen Golf Alltrack
Silnik: R4, wysokoprężny (turbo)
Pojemność silnika: 1968 ccm
Moc: 184 KM przy 3500-4000 obr./min
Moment obr.: 380 Nm przy 1750-3000 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna DSG
Napęd: 4x4
0-100km/h: 7,8 s
Vmaks: 219 km/h
Zużycie paliwa: 5,8/4,6/5,1 //5,6/4,5/4,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 6,9 // 7,8 l/100km (cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 // 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 759 //  705 kilometrów
Wymiary: 4685/1814/1472 // 4578/1799/1515 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1432 // 1360 kg
Ładowność: 566 // 571 kg
Pojemność bagażnika: 610 // 605 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 129 g/km
Wersja wyposażeniowa: Scout // Alltrack
Cena wersji podstawowej: 123 100 // 128 690 PLN
Cena wersji testowanej: około 160 000 //około 175 000PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Fot. Artur Ławnik

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej