Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Po nietypowym przedstawicielu klasy średniej, jakim był bez wątpienia był Seat Toledo, pod oknami naszej redakcji zaparkował kolejny samochód tego segmentu. Był nim Opel Vectra 1.9 CDTI 150KM w usportowionej wersji GTS.

Opis

Historia
Trzecia generacja Opla Vectry debiutowała jesienią 2001r. Początkowo dostępna była jako 5 drzwiowy hatchback oraz sedan. W późniejszym czasie do gamy dołączyła wersja kombi. Do wyboru mamy szeroką paletę silników. Począwszy od benzynowego1.6 Twinport 105KM kończąc na dieslowskim V6 o pojemności 3.0 i mocy 184KM. W ubiegłym roku model został poddany face-liftingowi.

Okrągłości i kanty
Wygląd Opla Vectry to połączenie okrągłości z przodu i kantów z tyłu. Przód po face-liftingu upodobnił się trochę do mniejszej siostry Astry chociaż tutaj to wygląda bardziej masywnie i groźniej. Linia boczna jest zwarta i mimo, że jest to hatchback, wygląda dostojnie jak limuzyna. Dodatkowego uroku autu dodawał ciekawy kolor lakieru, 17 calowe felgi oraz chromowane elementy (klamki, listwy pod szybami). Z tyłu, oprócz chromowanej i owalnej końcówki wydechu panują już same kanty.

  

Komfort
Zajrzyjmy do środka. Wnętrze wita Nas szaro-czarnym odcieniem plastików i tapicerki co w przypadku takiego auta nie jest wadą tylko zaletą . Jak już wspomniałem o materiałach od razu zaznaczę, że są dobrze spasowane i niezłej jakości.
Spoglądając na deskę rozdzielczą nasuwa się tylko kilka określeń. Ergonomiczna, uporządkowana i łatwa w obsłudze. Po prostu dla wszystkich! Na górze umieszczono kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego połączonego z radiem. Poszczególne funkcje możemy uruchamiać za pomocą przycisków umieszczonych w skórzanej poręcznej kierownicy. Zegary są czytelne i miłe dla oka.


Przednie fotele jak i tylna kanapa zapewnia bardzo duży komfort podróżowania niezależnie od postury pasażera. Na uwagę zasługuje wyprofilowanie przednich miejsc, w których możemy się poczuć niczym w sportowych fotelach.

 

Z tyłu kanapa niby jest przeznaczona dla trzech osób, ale przez jej wyprofilowanie, wygodnie będą tam podróżować tylko dwie osoby. Zaś nie wykorzystane miejsce możemy zamienić w podnoszący komfort jazdy podłokietnik.

Przyszła pora na bagażnik. Otwieram klapę i moje oczy widzą 500 litrową przestrzeń bagażową do której mamy bardzo dobry dostęp i w miarę niski próg załadunkowy.

Ogólnie mówiąc Opel Vectra zapewnia nam nie tylko przestronne i komfortowe wnętrze, ale i duży bagażnik.

Połączenie dynamiki z oszczędnością
Jeszcze kilka lat temu nie do pomyślenia był fakt, żeby w usportowionym aucie pod maską znajdował się diesel. Jednak w dzisiejszych czasach jest już inaczej. Dowodem może być prezentowana dziś Vectra GTS. Po podniesieniu maski ukazuje się nam wysokoprężna turbo doładowana jednostka napędowa Common Rail o pojemności 1910ccm.

Z tej pojemności uzyskano całe 150KM oraz 320Nm. Parametry te zapewniają bardzo dobrą elastyczność, ale dopiero powyżej 2000obr./min. Poniżej tych obrotów silnik po prostu nie zachwyca nas. Przyśpieszenie do pierwszej setki testowanemu egzemplarzowi zajmowało niecałe 10 sekund. Ale na tym nasze przyśpieszanie się nie kończy ponieważ prędkość maksymalna wynosi aż 220km/h. Jak na polskie warunki to i tak za dużo. Silnik współpracował z 6 biegową manualną skrzynią biegów, która była dobrze ze stopniowana i pracowała precyzyjnie.
Zawieszenie jak przystało na usportowioną wersję było trochę twardsze niż w innych modelach. Pewnie każdy pomyśli, że połączenie 17 calowych nisko profilowych opon i takiego zawieszenia nie zapewnią komfortu podróżowania po kochanych naszych drogach. I tutaj się pomyli. Otóż nasz testowy Opel zapewniał wysoki komfort podróży i nie powodował zmęczenia nawet podczas długich tras. Co miałem okazję bardzo dobrze sprawdzić! Dzięki tak zestrojonemu zawieszeniu auto niezależnie od prędkości trzymało się drogi niczym przyklejone do niej.
Przejdźmy teraz do spalania. Opel Vectra z wysokoprężnym 150 konnym silnikiem średnio potrzebował zaledwie 6.5-7.0 litra na każde 100km. I zaznaczam, że nie była to jazda ...kapelusznicza...

Czy warto?
Na koniec przyszło mi do głowy pytanie ...Czy warto zastanowić się nad zakupem Vectry?... Moim skromnym zdaniem tak. Jest to samochód niemal bez wad, wyposażony w dynamiczny i oszczędny silnik oraz przestronne wnętrze zapewniające wysoki komfort podróżowania dla wszystkich pasażerów. Po prostu czego chcieć więcej?

Zalety
- Dynamiczny i oszczędny silnik
- Przestronne wnętrze
- Duży bagażnik
- Wygodne i komfortowe fotele

Wady
- Turbo dziura poniżej 2000obr./min.
- Cena

Dane techniczne

Dowód osobisty:
Pojemność silnika: 1910ccm (turbo diesel-Common Rail)
Moc: 150KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 320Nm przy 2000-2750obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 500/[1050] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 9.8sek.
Vmaks: 220km/h
Zużycie paliwa: 7.5/4.8/5.8 [8.0/5.5/6.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60litrów
Wymiary: 4611/1798/1460 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1390kg
Ładowność: 475kg

Wyposażenie: ABS, ESP, układ kontroli trakcji (TC), poduszki powietrzne czołowe, boczne, kurtynowe, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, światła przeciwmgielne, komputer pokładowy, lampki do czytania z przodu i z tyłu, podłokietnik kierowcy + nawiew na tylną kanapę, przyciemniane lampy przednie i tylne, skórzana kierownica, sportowe fotele przednie, sportowe obniżone zawieszenie, srebrne nakładki progowe, tempomat, sterowanie radiem z kierownicy oraz komputerem, 17 calowe alufelgi, czujnik deszczu itd.

Dodatkowe wyposażenie lakier metalik (+2000zł), radio CDC40 Opera + 9 głośników (+1600zł), czujnik ciśnienia w oponach + wyświetlacz graficzny (+1000zł), Pakiet TREND (+4200zł), pilot parkowania (+1700zł), reflektory bi-ksenonowe z systemem AFL + spryskiwacze reflektorów(+2000zł), Pakiet JEWEL (+1400zł)

Pakiet TREND (klimatyzacja elektroniczna, autoalarm, podgrzewane fotele przednie, dodatkowe elektryczne ogrzewanie powietrza, światłoczułe lusterko wsteczne, elektrycznie składane lusterka boczne, chromowane klamki zewnętrzne)
Pakiet JEWEL (rolety bocznych tylnych szyb, przednia szyba termoizolacyjna, system Twin Audio, automatyczny włącznik świateł)

Cena: 110850zł. [wersja SPORT] 124750zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ł. i Andrzej M. oraz autor



Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej