Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

W 2009 roku marka Audi obchodzi 100 urodziny - 16 lipca 1909 roku August Horch założył w Zwickau swoje przedsiębiorstwo.

Audi Tradition zaplanowało z tej okazji wiele imprez: pierwszą z nich jest specjalna wystawa ''Spotkanie generacji - efektywność przez lata'', którą można zwiedzać od 26 stycznia do 28 lutego 2009 roku w Audi museum mobile w Audi Forum Ingolstadt. Na wystawie znajduje się dwanaście wyjątkowych pojazdów z osiemdziesięciu lat historii przedsiębiorstwa - przede wszystkim prototypy i pojedyncze egzemplarze, które stanowiły próbę odpowiedzi na wyzwania czasów, w których powstały.
Najstarszy pojazd, Slaby Beringer Elektrowagen, pochodzi z 1919 roku. Łącznie wyprodukowano 257 sztuk tego elektrycznego samochodu i sprzedawano go nawet w Japonii. Jedną z największych atrakcji wystawy jest z pewnością samochód wyścigowy Auto Union Typ D z 1938 roku. Ten typ, uznawany za najpiękniejszy model Auto Union i określany jako Silberpfeil (Srebrna Strzała), został stworzony przez Roberta Eberan-Eberhorsta na potrzeby międzynarodowego Grand Prix, gdy ówczesny regulamin tych wyścigów ograniczył pojemność silników z turbodoładowaniem do trzech litrów. Jeszcze w tym samym roku Tazio Nuvolari zdobył w tym samochodzie wyścigowym z nadwoziem typu monoposto Grand Prix Włoch i Anglii.
Interesujący jest także motocykl NSU typ Baumm. W 1951 roku grafik Gustav Adolf Baumm, współpracujący z NSU, zaproponował model pojazdu przeznaczonego do bicia rekordów. Kierowca prowadził ten motocykl w pozycji leżącej, a cała konstrukcja oparta była na desce do prasowania. Do 1956 roku ten jednoślad nazywany ''leżakiem'' pobił kilkadziesiąt rekordów świata i uzyskiwał prędkości do 242 km/h. Podziwiać można także DKW Schnellaster z silnikiem elektrycznym, zaprezentowany po raz pierwszy w 1955 roku. Samochód ten był przeznaczony wyłącznie dla różnego rodzaju urzędów i przedsiębiorstw energetycznych. Niektóre z elektrycznych Schnellaster jeździły także na niemieckich wyspach na Morzu Północnym, gdzie obowiązywał zakaz poruszania się samochodów z silnikami spalinowymi. Prototyp F9 z 1941 roku także pochodzi z zakładów DKW. F9 - pierwsza konstrukcja opracowana samodzielnie przez koncern - ma opływowe stalowe nadwozie i trzycylindrowy, dwusuwowy silnik. Samochód ten stał się wzorcem stylistycznym dla powojennych modeli DKW. Wyjątkowym eksponatem jest samochód testowy DKW STM III z 1955 roku - prototyp małego samochodu DKW z nadwoziem z tworzywa sztucznego. Zbudowano łącznie dwanaście sztuk tego prototypu, wystawiany egzemplarz jest ''ostatnim, który przeżył''.
W nowszej historii Audi również można znaleźć interesujące samochody pokazywane na wystawie, na przykład trzecią generację Audi 100, tak zwanego ''mistrza świata cw''. W 1982 roku ten model, którego współczynnik oporu powietrza cw wynosił 0,30, był najbardziej aerodynamiczną produkowaną seryjnie limuzyną na świecie. Naturalnie nie może także zabraknąć Audi 100 Avant duo (1989) i A4 Avant duo (1996). Oba te auta to prototypy, które przy tylnej osi miały umieszczony silnik elektryczny i udowadniały w tamtych czasach, że możliwe jest skonstruowanie samochodów hybrydowych przeznaczonych do krótkich podróży.
Na wystawie można podziwiać także Audi R10 Le Mans (2006), pierwszy samochód wyścigowy z silnikiem wysokoprężnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze Le Mans, Audi V8 - w którym sprawdzane były zalety aluminiowego nadwozia (1988) oraz Audi A2 1.2 TDI (2001), tak zwane ''auto trzylitrowe''.
Wystawa należy do serii ''ZeitLupe'' w Audi museum mobile, stanowiącej każdorazowo element łączący z kolejną dużą wystawą specjalną. W tym przypadku jest to główna wystawa z okazji jubileuszu ''100 lat Audi'', rozpoczynająca się 11 marca i prezentująca najstarsze jeszcze istniejące pojazdy Audi.
Założone przez Augusta Horcha 16 lipca 1909 roku przedsiębiorstwo Audi obchodzi w 2009 roku swoje setne urodziny. Znak Audi - cztery pierścienie - symbolizują marki Audi, DKW, Horch i Wanderer, które w 1932 roku połączyły się w Auto Union. W 1969 roku doszło do połączenia Auto Union i NSU, co miało znaczny wpływ na rozwój konstrukcji samochodowych. W 1985 roku Audi NSU Auto Union AG zmieniło ostatecznie nazwę na AUDI AG. Od wielu lat Audi Tradition razem z Traditionsgesellschaft Auto Union GmbH i NSU GmbH pielęgnują i prezentują bogatą i szeroką historię Audi.

Źródło: Audi

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej