Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Samochody typowo miejskie w naszych realiach zarobkowych często bywają jedynym środkiem lokomocji dla kilkuosobowej rodziny. Dlatego też auta małe muszę być tanie i w miarę możliwości przestronne. Dziś przekonamy się czy takim pojazdem jest Chevrolet Spark, który został mi udostępniony do testu.

Opis

Życiorys
Pierwowzorem Sparka jest Daweoo Matiz debiutujący w 1998 roku. Po niezbyt stabilnej sytuacji Żerańskiej Fabryki, General Motor postanowił w 2005 roku wypuścić bazujący na Matizie najmniejszy model Chevroleta i nazwano go Spark. Dostępny jest w jednym nadwoziu z dwoma jednostkami napędowymi do wyboru: 0.8 oraz 1.0

Czyżby Matiz II...?
"Czyżby to Matiz drugiej generacji?" - takie zdanie usłyszałem od osób przechodzących obok testowanego modelu. Musiałem sprostować, że nie jest to Matiz tylko najmniejszy model z pod znaku Chevroleta noszący nazwę Spark. Linia boczna przypomina bardzo swojego protoplastę z pod znaku Daweoo i dlatego większość osób twierdzi, że jest to Matiz II.
Spoglądając z przodu na Sparka zauważamy bardzo ciekawie zaprojektowane światła, które są w przezroczystych kloszach. Wygląda tak jakby Spark się do nas uśmiechał.

Z tyłu wygląd nie każdemu może przypaść do gustu. Wysoko umieszczone okrągłe tylne lampy, nie wszystkim się podobają, lecz jak zobaczą w nocy te same światła imitujące lampy diodowe, zmieniają zdanie.

Ocena stylistyki: 4-

Zegary na środku
Pierwsze co rzuca się nam w oczy po zajęciu miejsca to umieszczone na środku trzy zegary: prędkościomierz, obrotomierz oraz wskaźnik paliwa. Nie będę się nad tym rozpisywać ponieważ jest to kwestia gustu. Jednemu takie rozwiązanie przypada do gustu innym nie.

Deska rozdzielcza jest ergonomiczna i uporządkowana. Obsługa pokręteł jest prosta i intuicyjna.
Spójrzmy teraz na jakość wykończenia wnętrza. Otóż do materiałów nie mamy żadnych zastrzeżeń, są miłe w dotyku. Gorzej niestety jest już z plastikami. Owszem nic nie trzeszczy i spasowanie jest dobre ale są za twarde.
Chevrolet Sprak rejestrowany jest na pięć osób. Jednak przy pełnym komplecie o komforcie na tylnej kanapie można zapomnieć. Ale o tym później.
Przednie fotele zapewniają wygodne podróżowanie osobom o wyższym wzroście nawet na dalekich trasach. Jednak jeśli z przodu zasiądą tacy pasażerowie to z tyłu na nogi zostanie niewiele miejsca.
 
Bagażnik jest idealny na większe zakupy z supermarketu i na tym niestety koniec. Ponieważ jego pojemność wynosi tylko 170 litrów. Ale cóż chcieć więcej od auta klasy mini.

Ocena wnętrza: 4-

Powyżej 3 tysięcy obrotów na minutę
Testowany egzemplarz został wyposażony w litrową benzynową jednostkę napędową osiągającą 66KM oraz 91Nm.

Parametry nie powalą amatorów szybkiej jazdy na kolana ale w mieście są wręcz idealne. Jeśli lubimy podróżować spokojnie to również na trasie ten silnik jest wystarczający. Owszem jak będziemy chcieli sprawnie wyprzedzić inny pojazd przyda się redukcja biegu na mniejszy tak aby nasze obroty przekroczyły wartość 3tys i wtedy mały Spark bezproblemowo przyśpiesza. Przyśpieszenie od 0 do 100 zajmuje ponad 14 sekund i możemy rozpędzić małego Sparka do 156km/h.

Silnik spięty jest z pięciobiegową skrzynią, która dzięki dobrze dobranym biegom zapewnia spokojne lecz i również bardziej dynamiczne podróżowanie.

Zawieszenie Chevroleta jest trochę za miękkie lecz trzeba przyznać, że komfortowe. Takie zawieszenie ma też wadę. Na zakrętach odczuwalna jest tendencja do przechyłów bocznych co sprawia, że musimy być zawsze czujni.

Podróżowanie Chevroletem Sparkiem nie pochłonie dużych zasobów finansowych z naszego portfela. Testowy model średnio potrzebował na każde 100km tylko 6.3 litra. Patrząc na warunki w jakich jeżdziłem auto jest wynikiem dobrym.

Ocena silnika: 4

Chevrolet Spark – przede wszystkim do miasta
Przygoda z Chevroletem Sparkiem była bardzo ciekawą odskocznią od aut klasy wyższej. Mały ‘amerykanin’ najlepiej spisuje się w gąszczu zatłoczonych ulic dużych miast. Jeśli jednak będziemy chcieli się wybrać w trasę nie ma problemu. Spoglądając na cenę trzeba przyznać, że za niespełna 38tys.zł otrzymujemy auto z dobrym wyposażeniem i co najważniejsze z pięciodrzwiowym nadwoziem.

Ocena końcowa: 4

Plusy
- Rejestrowany na pięć osób
- Pięciodrzwiowe nadwozie
- W miarę dynamiczny i oszczędny silnik
- Idealny do miasta

Minusy
- Jakość plastików
- Mały bagażnik

Dane techniczne

Dowód osobisty:
Pojemność silnika: 995ccm (benzynowa)
Liczba cylindrów/zaworów: 4/8
Moc: 66KM przy 5400obr./min
Moment obr.: 91Nm przy 4200obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 170/[845] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 14.1sek.
Vmaks: 156km/h
Zużycie paliwa: 7.2/4.7/5.6 [8.0/5.5/6.3 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 35 litrów
Wymiary: 3495/1495/1500 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 795kg
Ładowność: 475kg

Wyposażenie: wersja ELITE 2 airbagi, ABS, elektryczne szyby przednie, radio RDS z CD + 4 głośniki, opony 155/65 R13, klimatyzacja, centralny zamek, wspomaganie kierownicy, siedzenie kierowcy z regulacją wysokości, zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, koło zapasowe pełnowymiarowe, lusterka zewnętrzne składane, sterowane ręcznie z wewnątrz, szyby przyciemniane itd.

Cena: 37900zł. [wersja testowana]

AUTOR: Artur Ławnik

Galeria



Serdeczne podziękowania dla kolegi Andrzeja za pomoc w sesji zdjęciowej

 

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy


 

Pod koniec lutego polski oddział japońskiej marki Mitsubishi obchodził 20-lecie istnienia w naszym kraju. Z tej okazji przedstawiono dwoje nowych ambasadorów swojej marki. Pierwszym została Anna Cieślak, która zasiadła za kierownicą modelu ASX. Brzydszą płeć reprezentuje natomiast Maciej Stuhr, który użytkować będzie najnowszy model Outlandera w odmianie PHEV. I właśnie najnowsza, trzecia generacja tego modelu gościła w styczniu w naszej redakcji. Co prawda w zwykłej odmianie benzynowej, ale moim zdaniem równie interesującej, co hybryda. Zapraszam do lektury.

 

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej

Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej