Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Zgrabny, elegancki, kompaktowy SUV zyskał wielkie uznanie wśród odbiorców. Dlaczego? Stwierdziłem, że przyjrzę mu się bliżej i przedstawię w paru słowach, w czym tkwi ten fenomen.

Opis

 

Ostatnio miałem okazję zasiąść za kierownicą Volvo XC60 wersji Momentum. Wyposażenie lekko ponad standard, podstawowy silnik oraz napęd na przednią oś. Konfiguracja dla przeciętnego Kowalskiego, oczywiście z ciut grubszym niż przeciętny portfelem. Na początku byłem tym trochę zawiedziony. Ale po chwili stwierdziłem, że może to i lepiej? Najbogatsze wersje aut, szczególnie z segmentu premium, są często poza zasięgiem finansowym nawet dobrze zarabiających „Kowalskich” i choć pokazują jak na dłoni możliwości producenta, to jednak są zbyt mocno oderwane od rzeczywistości. Klient potem kupuje model na miarę swoich możliwości i czuje się rozczarowany, że nie dostał tego, czego się spodziewał. A tymczasem prawdziwą wartość auta najlepiej ocenić patrząc, co oferuje w standardzie.

Volvo XC60 prezentuje się znakomicie. Pomimo niewielkich jak na klasę SUV gabarytów wygląda masywnie, a zarazem elegancko. Dzięki ogromnemu grillowi i przetłoczeniom bocznym w górnej części nadwozia auto zdradza zaskakująco porywczy charakter. Liczne elementy chromowane dają poczucie luksusu.

 



Wnętrze jest bardzo przestronne i przyjemne dla oka. Bardzo przypadł mi do gustu panel środkowy w kolorze satynowym, z znanym już od lat panelem sterowania klimatyzacją i numeryczną klawiaturą telefonu. Wszelkie funkcje w systemie działają bez zarzutu, ale wybieranie opcji było dla mnie trochę nieporęczne. Może czas na jakieś zmiany? Konkurencja potrafi już zapewnić bardziej nowoczesne, komfortowe i zarazem efektywne sposoby na porozumiewanie się z autem. XC60 posiada wygodne fotele z tapicerką tkaninowo-winylową. Tylna kanapa posiada funkcję podwyższenia siedziska dla dzieci, bardzo ciekawe rozwiązanie.  Bagażnik liczy 495 litrów. Testowany egzemplarz posiadał funkcję elektrycznego zamykania tylnej klapy.

 



Pod maską ubogo, ale za to ekonomicznie. Wysokoprężny, turbodoładowany 2-litrowy silnik o mocy 150 KM przy 4250 obr/min. nie ma wystarczającej siły, żeby można było mówić o pewnym prowadzeniu ważącego ponad 1800 kg auta. Przyspieszenie 0-100 km/h w 10 sekund to nie powód do wstydu, ale zadyszka przy wyprzedzaniu na trasie szybkiego ruchu już potrafi niemiło zaskoczyć.  Za to zużycie paliwa wygląda nieźle. W trybie ECO w mieście bez wysiłku osiągniemy 8 litrów, zaś poza miastem nawet 5,5 litra na 100 km. Na pochwałę zasługuje również automatyczna, 8-biegowa skrzynia Geartronic. Kulturalnie zmienia biegi i szybko reaguje podczas mocniejszego uderzenia w pedał gazu.

 



Zawieszenie zestrojone jest głownie na jazdę miejską i w czasie pokonywania zakrętów przy większych prędkościach potrafi mocno przechylać się na boki. Do tego auta zdecydowanie bardziej pasuje jazda defensywna (co nie oznacza, że powolna), niż sportowa. Wysoka pozycja za kierownicą oraz porządne wygłuszenie wnętrza sprawiają, że jazda jest wyjątkowo komfortowa. Napęd tylko na przód nie pozwoli oczywiście na zabawy w terenie, ale dzięki podwyższonemu zawieszeniu przejazd po leśnych czy polnych drogach nie sprawi Volvo większego problemu. A i w mieście można przestać przejmować się wysokimi krawężnikami.

Czym ujęło mnie Volvo XC60 D3 Drive-E 150KM Momentum? Chyba tym, co auta tej marki oferują od lat. Świetny design, bogate wyposażenie, liczne i skuteczne systemy bezpieczeństwa, a przede wszystkim wyjątkowy komfort podczas jazdy. Zaletą jest też niskie spalanie. Jako minus wymienię tylko silnik, który jest po prostu za słaby do auta o takich gabarytach, które powinno kojarzyć się z bezstresowymi podróżami, a nie uważnym planowaniem każdego wyprzedzania.

Tak, jak wspominałem wcześniej, testowany model jest ciekawą propozycją, od której warto wystartować, jeżeli zastanawiamy się nad zakupem XC60. Później jest już tylko lepiej.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: D3 2.0 - wysokoprężny, turbodoładowany
Pojemność silnika: 1969 cm3
Moc: 150 KM (110 kW) przy 4250 obr/min
Moment obr.:  350 Nm przy 1500-2500 obr/min
Skrzynia biegów: Geartronic, 8-biegowa automatyczna
Napęd: przednia oś
0-100km/h:  10 s
V maks: 190 km/h
Zużycie paliwa:
Zużycie paliwa – trasa: 4,3 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 5,5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 4,7 l/100km
Zużycie paliwa testowe:
Zużycie paliwa – trasa: 5,5 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 8 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 6,5 l/100km
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: ok 1000
Długość / Szerokość / Wysokość: 4644 mm/1891 mm/ 1713 mm
Waga:     1832 kg
Pojemność bagażnika:  495 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2:  124 g/km
Opony: 235/65/R17
Wersja wyposażeniowa:
Cena wersji podstawowej: 152 500 PLN
Cena wersji testowanej: 188 200 PLN

Autor(teks+fot.): Krzysztof Zdankowski

 

Galeria

Fot. Krzysztof Zdankowski

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej