Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

Miejskie samochody w naszym kraju są wykorzystywane nie tylko podczas jazd zatłoczonymi ulicami ale bardzo często jako jedyne auto w rodzinie. Dlatego też auta tej klasy z roku na rok stają się coraz bardziej praktycznymi pojazdami mogącymi służyć bez żadnego ...ale... jako samochód rodzinny. I taką na pewno jest Honda Jazz, którą chcę dziś Państwu zaprezentować. Testowana Jazz została wyposażona w benzynową jednostkę 1.4 oraz najbogatszą wersję wyposażeniową oznaczoną jako LS.

Opis


Życiorys
Najmniejszy model koncernu Hondy został przedstawiony we Frankfurcie nad Menem podczas odbywającego się w 2001 roku salonu samochodowego. W polskich salonach Jazz pojawiła się wiosną 2002 roku. Po niespełna dwóch latach model został poddany faceliftingowi. W tym samym roku firma Euro NCAP przeprowadziła test zderzeniowy w którym miejska Honda uzyskała 4 gwiazdki. Model ten obecnie jest dostępny tylko z dwoma silnikami benzynowymi 1.2 i 1.4.

Może się podobać
Patrząc na prezentowany model Jazz dochodzimy do wniosku, że to auto może przypaść do gustu nie tylko paniom, lecz i panom. Co miałem okazje zauważyć podczas moich jazd testowych.
Spoglądając z przodu pierwsze co rzuca się nam w oczy to, sporej wielkości reflektory z przezroczystymi szkłami zachodzącymi głęboko na błotniki. Zaś z boku zauważamy podobieństwo do starszego brata Civic (poprzedniej generacji). Sylwetka prezentowanego modelu jest zwarta i nie budząca zastrzeżeń.

Ocena stylistyki: 4+


Zaskakująca wielkość
Widząc Jazz stojące na parkingu zastanawiamy jak tak małe auto (z wyglądu) może być przestronnym samochodem. Ale nic bardziej mylnego! Dopóki nie zajrzymy do środka nie uwierzymy jaki to obszerny model.
W środku czeka na nas pięć wygodnych miejsc. Przednie fotele dzięki dobrze wyprofilowanym siedzeniom zapewniają komfortowe podróżowanie. Z tyłu mamy do dyspozycji również trzy wygodne miejsca, na których bezproblemowo mogą siedzieć nawet osoby dorosłe.


Deska rozdzielcza zaprojektowana jest z wielką fantazją szczególnie jej środkowa cześć, na której znajduje się centrum dowodzenia systemem audio, którym dodatkowo możemy sterować ze skórzanej kierownicy. Poniżej zamontowano mały wyświetlacz wskazujący ustawienia nawiewów oraz klimatyzacji. Ogólnie mówiąc wszystko jest uporządkowane i łatwe w obsłudze. Zegary umieszczone przed kierowcą są efektowni podświetlone a oprócz tego są przejrzyste i czytelne.


Przyszła pora na dokładną ocenę materiałów wykorzystanych w testowanej Jazz. Otóż nie mamy się do czego przyczepić. Materiały są dobrej jakości i przyjemne w dotyku a plastiki dobrze spasowane i żadne nie pożądane odgłosy podczas jazd testowych nie dochodziły do moich uszu.
Zajrzyjmy teraz do bagażnika. Po otwarciu klapy do dyspozycji mamy 380 litrową przestrzeń bagażową o regularnych kształtach, do której bezproblemowo zapakujemy wszystkie bagaże czteroosobowej rodziny.


Jeśli jednak podróżujemy tylko we dwoje i potrzebujemy większej przestrzeni to po prostu rozkładamy dzieloną tylną kanapę i przestrzeń bagażowa powiększa się do 845 litrów. Ale to nie koniec możliwości aranżacji wnętrza. Mamy jeszcze bardzo ciekawe rozwiązanie jakim jest podnoszenie tylnych siedzisk do góry umożliwiające przewiezienie wyższych przedmiotów.

Ocena wnętrza: 5

Po dwie świece zapłonowe na cylinder
Testowany samochód został wyposażony w benzynową jednostkę napędową o pojemności 1339ccm.


Z tej pojemności uzyskujemy 83KM oraz 119Nm. Wymienione parametry ważącemu ponad tonę autu zapewniają rozpędzanie się do 100km/h w granicach 13 sekund. Jak już osiągniemy pierwszą setkę nasza wskazówka będzie dalej przemieszczała się po prędkościomierzu aż do zatrzyma się przy wartości 175km/h. Dla fanów szybkiej jazdy nie jest to wynik imponujący ale pamiętajmy, że Jazz do sportowych samochodów nie należy. Naprawdę nie jest źle, jeśli zaczniemy wkręcać silnik na wyższe obroty (takie obroty uwielbia ten silnik) to zapewni nam wystarczającą elastyczność i dynamiczne przyśpieszania.
Benzynowa jednostka napędowa zamontowana w testowanej Hondzie współpracuje z 5 biegową manualną skrzynią biegów, która jest bardzo precyzyjna. Amatorom sportowej zmiany biegów przypadną na pewno do gustu skoki poszczególnych przełożeń, które są krótkie niczym w samochodzie Ngrupowym!
Zawieszenie sprawuje się wręcz idealnie podczas jazd po naszych drogach. Mimo że jest stosunkowo twarde ale zapewnia komfortowe podróżowanie dla wszystkich pasażerów. Połączenie dobrze zestrojonego zawieszenia oraz układu kierowniczego sprawia że, samochód prowadzi się pewnie i precyzyjnie nawet podczas ostrzejszej jazdy.
Jak to zwykle bywa w moich testach na sam koniec pozostawiłem koszty podróży prezentowanym modelem. Przy spokojnej jeździe Jazz wypije z naszego 42 litrowego baku około 6 litrów na 100km. Jednak przy mocniejszym operowaniu gazem apetyt naszej Hondy wzrastał do 7-8 litrów.
Ciekawym rozwiązaniem technicznym jest to, że 8 zaworowy silnik posiada po dwie świece zapłonowe na jeden cylinder.

Ocena silnika: 5

Marka mówi sama za siebie
Niestety przyszedł czas na rozstanie się z najmniejszym modelem z pod znaku Hondy. Krótką przygodę z Jazz będę wspominać bardzo mile. Samochód ten spełnia nie tylko role miejskiego auta, ale dzięki przestronnemu wnętrzu może służyć jako auto dla 4, 5 osobowej rodziny nie potrzebującej większego (z wyglądu) auta.
Cena powyżej 50tys.zł nie jest może zachęcająca do zakupu ale patrząc z drugiej strony dostajemy bogato wyposażony samochód z dynamiczną w miarę 83 konną jednostką 1.4.

Ocena końcowa: 5-


Plusy
- Przestronne i uniwersalne wnętrze
- Bogate wyposażenie
- Dobre osiągi

Minusy
- Cena

Dane techniczne

Dowód osobisty:
Pojemność silnika: 1339ccm (benzyna)
Liczba cylindrów/zaworów: 4/8
Moc: 83KM przy 5700obr./min
Moment obr.: 119Nm przy 2800obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 380/[845] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 12.9sek.
Vmaks: 175km/h
Zużycie paliwa: 6.9/4.9/5.7 [7.5/6.0/6.2 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 42 litry
Wymiary: 3845/1675/1525 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1071kg

Wyposażenie: wersja LS ABS-EBD, wspomaganie kierownicy, Światła przeciwmgielne przód, Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, Immobiliser, Centralny zamek, dzielona i składana tylna kanapa (60:40), Zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, Kierunkowskazy boczne w lusterkach, EPS - elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, Elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, Elektrycznie sterowane szyby przednie, Radioodtwarzacz CD.

Cena: 54500zł. [wersja testowana]

AUTOR: MaxArtur (ał)

 (!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)
Serdecznie podziękowania dla Andrzeja za pomoc w sesji zdjęciowej do artykułu

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy


Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Świat obiegła wiadomość o nowej Dacii Duster, która ma zaszczycić rynek motoryzacyjny już na początku 2018 roku. Tym czasem mieliśmy okazję zasiąść za kółkiem Dacii Duster, która swój facelifting przeszła w 2013 roku i do teraz cieszy się ogromnym jak na markę, powodzeniem.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej

Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej